Llull, 2023, vol. 46, nº 93

The relationship between science and university by the Cádiz liberalists: the origins of the Central University of Madrid

The relationship between science and university by the Cádiz liberals: the origins of the Central University of Madrid

Rafael V. Orden Jiménez

https://orcid.org/0000-0002-9265-0419

PDF

Cómo citar

Orden Jiménez, Rafael V. (2023). «La relación entre ciencia y universidad por los liberales doceañistas: los orígenes de la Universidad Central de Madrid. Llull, 46(93), 119-153. <https://doi.org/10.47101/llull.2023.46.93.orden>

¡Comparte en tus redes!

Resumen

El nuevo imaginario social de la ciencia en el siglo XVIII propició la financiación de la ciencia y su enseñanza por parte del Estado. Los liberales doceañistas tomaron el testigo de los ilustrados españoles de introducir en la enseñanza y, en particular, en las universidades, las nuevas ciencias matemáticas y naturales, tratadas como ciencias útiles. El Informe elaborado por Quintana en 1813 para las Cortes de Cádiz con el objetivo de organizar el sistema de instrucción pública contemplaba la creación en Madrid de un centro universitario científicamente elitista, la Universidad Central, que contendría la enseñanza de todas las ciencias y serviría para formar el profesorado del resto de universidades. La idea procedía, sin embargo, de Narganes de Posada. El Informe se plasmó legalmente en 1814 en un Proyecto de Decreto, que sería aprobado en 1821, durante el Trienio Liberal. En 1822 se crearía la Universidad Central, que apenas duró unos meses, hasta que la idea fue desarrollada por los liberales isabelinos con la llegada al poder en 1833.

Abstract

The new social imaginary of science in the 18th century led to the funding of science and its teaching the state. The Cádiz liberals took on the project of the Spanish Enlightment to introduce the new mathematical and natural sciences, considered as “useful sciences”, into education, in particular, in the
universities. The Report written by Quintana in 1813 for the Cortes of Cádiz to organize the public education system envisioned to found a scientifically elitist university in Madrid, the “Central University”, which would contain the teaching of all the sciences and would serve to train the teaching staff of the other universities. The idea, however, came from Narganes de Posada. This Report was legally embodied in 1814 in a draft decree, which was approved in 1821during de Three Liberal Years. In 1822, the Central University was created, but it lasted only a few months, until the idea was developed by the Isabelliane liberals when they took over the goverment again in 1833./p>

Palabras clave

Universidad, siglo XIX, Universidad Central de Madrid, Manuel José Quintana, Manuel José Narganes de Posada.

Keywords

University, 19th century, Central University of Madrid, Manuel José Quintana, Manuel José Narganes de Posada.